måndag 12 november 2012

Kära arkitekter










 Bilder: byggnadsvardsnytt.wordpress.com


Ser fram emot nästa program av Hustoppen för då kommer det här huset vara med från.......Landskrona! My hometown! Och jag bara vill dyka in i huset och kika för det är så spännande :)


MEN, nu måste jag erkänna min vrede mot en hel del arkitekter eller om det kanske egentligen är kommunen eller vem det nu är som gör varje stad så homogen. Det funkar liksom bara att göra sådana här vita fyrkantiga och egentligen trista hus i mitten av två helt andra hus, så att det faktiskt sticker ut och händer något, då är det fräckt. För helt ärligt händer det ingenting när hela Dockan & Västra hamnen i Malmö bara består av fyrkantiga trista och fula hus. McDonaldisering innebär iprincip att man gör något förutsägbart och identiskt så att kunden vet vad den får, alltså inga överraskningar...lite så tänker jag att man har jobbat ute i Dockan & Västra hamnen, inga överraskningar, bara göra det billigt, snabbt och lätt och så PANG har vi fått en cheeseburgare.
Varför byggs det så tråkiga hus, varför har kommunen tillsammans med arkitekterna bestämt att macdonaldisera hela svenska "samhället"? Dags att tänka lite långsiktigt, dags att sluta snåla på innovativt tänk! 

Det här var egentligen tänkt att detta skulle bli en insändare för jag vill ha något slags svar, så håll ögonen öppna om det dyker upp en vresig insändare riktad till alla macdonaldiserade arkitekter och lama kommuner :)

NU ska jag sova, godnatt på er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar